I do my duty sir...

I do my duty sir...
I do my duty sir...

Met orde en gezag diende het dorp bestuurd te worden. Vaak was het een stevige klus want hij moest het met weinig middelen doen, zo vertelde hij. Vanaf kind af aan wist hij al wat ie wilde worden. Hij had altijd op gekeken naar de uniformen en de strenge blikken van de ordehandhavers in zijn dorp.

Nou, je keek wel uit iets uit te vreten wat niet door de beugel kon want ze namen je zo mee. 


Toch was dat wat ie wilde worden.... Maar dan... Dan wat milder, liet hij me weten. 

Wat menselijker. 

Zijn mensen, zijn bevolking beschermde hij met alles wat hij in zich had. 

Dat moest ook wel. 

Er woede al jaren een oorlog en dan moet je juist goed voor je eigen mensen zorgen. 


Deze commissaris van politie kende hier iedereen in het dorp. Van klein tot groot en van oud tot jong en de meeste waren ook nog familie. 


Hij vertelde me hoe hij met gevaar voor eigen leven indringers had weg gewerkt om zijn mensen te beschermen. Maar ook dat ie een dokter ging halen in het holst van de nacht en deze achter op z'n brommer meenam. Een vrouw lag te bevallen en het liep niet zoals het moest. 

Gelukkig is alles goed gekomen en werd het kindje naar de commissaris vernoemd. Das toch het allermooist. 


Dat ie inmiddels al behoorlijk op leeftijd was deerde 'm niet. 

Nee... Nee.. Ik ben commissaris tot ik hier op aarde niet meer nodig ben, zo vertelde hij me. 


Ik luisterde aandachtig en tegelijkertijd dwaalde m'n gedachte steeds af. 

Wat.... Wat deed die man in vredesnaam nog hier. 

De man.... De commissaris... Zat in vies, gescheurd uniform. Z'n houding.. Rechtop achter een klein bureautje met naast hem een klein lederen aktentasje. 


En dit tafereel situeerde zich buiten op een soort van terras met achter hem het voormalige politiebureau. 


Maar... Verder... Was er geen dorp meer en geen levende ziel die deze verschrikkelijke tsunamie had overleefd. 


Behalve.... Deze man... Deze commissaris.. Deze lieve, naar mijn bescheiden mening totaal getraumatiseerde man aan z'n bureau in de brandende zon. 


Voorzichtig vroeg ik.. 

Maar meneer... Het is verschrikkelijk wat hier is gebeurd. Gaat u met mij mee. 

Waarop de man antwoorden. 


No.. No.,I do my duty sir...